TÜRKİYE’DE ULAŞIM

TÜRKİYE’DE ULAŞIM

Ülkemizde ulaşım üzerinde;

  • Yerşekillerinin engebeli olması
  • Yükseltinin fazla olması
  • Dağların doğu-batı yönünde uzanması
  • İklim şartları,
  • Sermaye, iş gücü ve teknolojik araçların durumu etkilidir.

Deniz Yolu Ulaşımı

  • Dış ticarette en ekonomik olan ulaşım çeşididir. İhracatta ve ithalatta en fazla kullanılan ulaşım sistemidir. Nedenleri:
    • Bir defada çok fazla yük taşınabilmesi 
    • Güvenilir olmaması
    • Mal zaiyatının minimum düzeyde olması
    • Hava yoluna göre 14, kara yoluna göre 7, demiryoluna göre 35 kat daha ucuz olmasıdır.

İstanbul Limanı

  • Yük ve yolcu trafiği bakımından en büyük olan ithal ürünlerin çoğunun geldiği limandır.
  • Eminönü, Tophane ve Haydarpaşa Limanlarının birleşiminden oluşur.

İzmir Limanı

  • İstanbul Limanı’ndan sonra ikinci büyük limanımızdır.
  • Özellikle tarım ürünlerimizin ihracatının yapıldığı limanımızdır.

Mersin Limanı

  • Kıbrıs ve Ortadoğu ile olan ticarette önemli bir yere sahiptir.

İskenderun Limanı

  • Doğu ve Güneydoğu Anadolu’nun ihracat ve ithalat limanı özelliğindedir.

Samsun Limanı

  • Hinterlandı geniş olduğu için Karadeniz’in en önemli limanı özelliği gösterir.

Zonguldak Limanı

  • Zonguldak çevresinde çıkarılan taş kömürü ile gelişen limanımızdır.

Trabzon Limanı

  • Doğu Karadeniz’in en gelişmiş limanıdır. 
  • İran ile yapılan transit ticarette gelişen limanımızdır.

Antalya Limanı

  • Turizm başta olmak üzere sebze ve meyvecilikle birlikte gelişen limanımızdır.

Sinop Limanı

  • Doğal liman olmasına rağmen hinterlandı dar olduğu için gelişmemiştir.

RO-RO (Roll On-Roll Off)

Tır ve Konteyner araçları gibi tekerlekli araçları taşımak için kullanılan gemiler ile yapılan taşımacılıktır. Başlıca hatları:

  • Rize-Poti (Gürcistan)
  • Trabzon-Sochi (Rusya Federasyonu)
  • Samsun-Novorossiysk (Rusya Federasyonu)
  • Çeşme-Trieste (İtalya)
  • Mersin-Trieste (İtalya)
  • Haydarpaşa-Trieste (İtalya)
  • Zonguldak-Chernomorsk (Ukrayna)

Demir Yolu Ulaşımı

  • Kara içinde en ucuz ve en güvenli taşımacılıktır.
  • Yer şekillerinin engebeli olması ve gerekli yatırımların yeterince yapılmaması sebebiyle kara yoluna göre daha az gelişmiştir.
  • Demir yolu yapılırken demir yollarının limanlarımıza bağlanmasına dikkat edilmiştir. (İstanbul, Zonguldak, Samsun, İskenderun, Mersin, İzmir)

RO-LA

Kara yolu yük taşıma araçlarının (tır,kamyon) demir yolunda, vagon üstünde taşınmasıdır.
Yükleme noktası: İstanbul-Halkalı

  1. Biga Yöresi; Çanakkale
  2. Menteşe Yöresi; Muğla
  3. Teke Yöresi; (Antalya dahil)
  4. Taşeli Yöresi (Antalya dahil)
  5. Hakkari Bölümü; Hakkari, Şırnak
  6. Doğu Karadeniz Bölümü; Giresun, Trabzon, Rize, Artvin, Gümüşhane, Bayburt
  7. Sinop-Kastamonu Yöresi

NOT: Türkiye’de toplam demir yolu hat uzunluğu 12740 km’dir. Bunun 1213 km’si hızlı tren hatlarıdır.

Kara Yolları Ulaşımı

  • Ülkemizde her merkeze bağlantısının bulunmasından dolayı en gelişmiş ulaşım sistemidir.
  • Yer şekillerinin engebeli olması yol yapım maliyeti artırmıştır.
  • Doğu Anadolu, Karadeniz ve Akdeniz bölgelerinde kara yolu yapımı maliyeti fazladır.
  • Marmara, İç Anadolu, Güneydoğu Anadolu’da ve kıyı Ege’de (doğu-batı yönünde) kara yolu yapım maliyeti azdır.
  • Ülkemizde kuzey-güney yönlü ulaşım zor olup geçitlerle sağlanır.

Türkiye’deki Önemli Geçitler : Bolu, Ilgaz, Zigana, Kop, Cankurtaran, Pülümür, Belen, Gülek, Sertavul, Çubuk.

Sınır Kapıları

  • Yunanistan sınır kapısı
    • İpsala 
    • Uzunköprü (Demiryolu)
  • Bulgaristan sınır kapısı
    • Kapıkule (Demiryolu) Türkiye’nin en işlek sınır kapısı
    • Aziziye (dereköy)
  • Gürcistan sınır kapısı
    • Sarp
    • Aktaş
    • Canbaz (Demiryolu) En son sınır kapısı, demir ipek yolu buradan geçiyor
  • Ermenistan sınır kapısı (kullanmıyoruz)
    • Alican 
    • Akkaya
  • Nahçıvan  (en kısa sınır kapısı)
    • Dilucu (Umut)
  • İran sınır kapısı
    • Gürbulak (iranla en önemli) Trabzon limanı bu sınır kapısı ile yaşanmış en gelişmiş liman
      • Zigana
      • Kop
      • Ovit (en uzun tünel) bu tünellerin açılması ile trabzona taşınmıştır
    • Kapıköy (iranla yeni açıldı) (Demiryolu)
    • Esendere
  • Irak Sınır kapısı (demiryolu yok)
    • Habur (ikinci işlek sınır kapımız)
    • Üzümlü
  • Suriye sınır kapısı
    • Nusaybin (Demiryolu)
    • Zeytin dalı (son açılan sınır kapısı)
    • Çobanbey (demiryolu)

Hava Ulaşımı

  • En hızlı ve kısa süreli ulaşım sektörüdür.
  • Yurt dışından gelen turistler en çok hava yolunu tercih ederler.
  • En masraflı ve pahalı ulaşım çeşididir.

NOT: Ulaşım çeşitlerinin dış ticarette en ucuzdan en pahalıya doğru sıralanışı

  • Deniz yolu
  • Demir yolu
  • Kara yolu
  • Hava yolu

Boru Hatları Ulaşımı (Pipe Line)

  • Genellikle sıvı veya gaz maddelerinin taşınmasında kullanılan ulaşım çeşididir.
  • Çok çeşitli maddeler (sui sıvı, çimento) taşınabildiği gibi çoğunlukla doğal gaz ve petrol taşımacılığında kullanılır.

Irak – Türkiye Petrol Boru Hattı

Irak’ın Kerkük ve diğer üretim sahalarından elde edilen ham petrolleri Ceyhan(Yumurtalık) deniz terminaline ulaştırmaktadır.

Ceyhan – Kırıkkale Petrol Boru Hattı

Kırıkkale’deki rafinelerinin ham petrol ihtiyacını karşılayan boru hattıdır.

Batman – Dörtyol Petrol Boru Hattı

Batman ve çevresinden çıkarılan ham petrolleri tüketim noktalarına ulaştırır.

Şelmo – Batman Boru Hattı

Şelmo sahasındaki ham petrolün Batman’a taşınması için yapılan boru hattıdır.

Bakü- Tiflis-Ceyhan Boru Hattı

Azerbaycan petrollerini, Gürcistan üzerinden Türkiye’ye taşıyan boru hattıdır.

Rusya-Türkiye Boru Hattı

Rusya’dan (Bulgaristan üzerinden) Ülkemize doğalgaz naklini gerçekleştiren boru hattıdır.

Mavi Akım Boru Hattı

Rusya’dan doğal gazı, Karadeniz üzerinden Samsun’a ulaştırır. Amasya, Çorum, Kırıkkale illerini takip ederek Ankara’ya ulaşır.

TANAP (Trans Anadolu Doğal Gaz Projesi)

  Azerbaycan doğal gazını Türkiye ve Avrupa’ya ulaştıracak projedir.

NOT: Türkiye’nin Gürcistan üzerinden geçen petrol ve doğal gaz boru hattı olmasına rağmen Türkiye Gürcistan’dan petrol ve doğal gaz almaz.

NOT: Hazar Havzası Ortadoğu, Güney Akdeniz ülkeleri ve diğer uluslararası kaynaklardan sağlanan doğal gazın Türkiye üzerinden Avrupa pazarlarına taşınması için Türkiye-Yunanistan-İtalya Boru Hattı Projesi yapılmaktadır.

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski